Gå til hovedindhold
Mere
Menu
Søg

ARTIKLER & NYHEDER

Opbakning til EU id-kort

CO-industris formand bakker op om et fælles EU-identifikationskort til vandrende arbejdskraft i EU.

Et identifikationskort for vandrende og udstationerede arbejdere i EU skal forhindre social dumping og sikre, at arbejdskraften på danske arbejdspladser arbejder på dansk løn og efter dansk overenskomst. Det foreslår socialdemokraternes spidskandidat til Europa-Parlamentet Jeppe Kofoed.

Forslaget vinder gehør hos CO-industris formand Claus Jensen, der også er formand for Dansk Metal.

”Jeg synes, at det er en god ide med identifikationskort. Det vil gøre det meget nemmere at se, hvem folk er, og hvem de arbejder for. Det burde vi ikke kunne blive uenige om med Dansk Industri”, siger Claus Jensen i forbindelse med en erhvervspolitisk debat med spidskandidaterne til Europa-Parlamentsvalget arrangeret af CO-industri og Dansk Industri på Vestas i Ringkøbing.

Han understreger dog, at social dumping er et ukendt begreb i industrien.

”Social dumping er ikke noget, vi har i industrien. Vi har aftalt, at dem der komme ind på danske industriarbejdspladser følger danske løn- og arbejdsvilkår. Og vores dygtige tillidsrepræsentanter holder øje med, at det sker. Så vi har ikke de frygtelige eksempler i industrien, som vi med mellemrum hører fra andre brancher,” siger Claus Jensen.

 

ID-KORT SKAL VISE HVOR BETALER SKAT

Gennem de seneste år er tilfælde af underbetaling og urimelige arbejdsforhold blandt andet blevet afsløret inden for byggeriet, i rengøringssektoren og blandt lastbilchauffører.

Jeppe Kofoed mener, at identifikationskortet skal udformes sådan, at det indeholder oplysninger om, hvem de er ansat hos, hvor de er forsikret, hvor de betaler skat, og hvad de har autorisation til at arbejde med, så myndighederne har lettere ved at udføre kontrol på arbejdspladserne.
”Hvis vi skal have en generel opbakning i befolkningen til det europæiske samarbejde, så skal det problem løses”, fastslår Jeppe Kofoed.

Dansk Industris fungerende administrerende direktør, Kim Graugaard, mener, at det danske aftalesystem er robust nok til at kunne håndtere den udenlandske arbejdskraft, der kommer fra de øvrige EU-lande. Samtidig peger han på, at Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) allerede har udarbejdet en aftalen med et anbefalet lønkrav til udenlandske vognmænd, der har chauffører kørende i Danmark.

”Der ligger en løsning hos regeringen, og hvis den lytter til arbejdsmarkedets parter, så kommer der en løsning indenfor transportområdet. Vi har stor værdi af de udenlandske medarbejdere, vi ønsker ikke en undergravning af en høj social standard i Danmark, men den model, vi har, er smidig og velafprøvet, og selvfølgelig kan den også bruges til at finde usædvanlige løsninger, hvor der er usædvanlige forhold. Så lad være med at pil ved modellen eller arbejdskraftens frie bevægelighed. Lad os tage os af det sammen med jeres kolleger på Christiansborg, så tænker jeg, at det går lige så godt i fremtiden, som det har gjort hidtil, siger Kim Graugaard.

obs! Uanset artiklens indhold og formuleringer er det de til enhver tid gældende overenskomster og øvrige bestemmelser, der gælder.