Samarbejde
Et godt samarbejde udvikler medarbejdere og virksomheder i en positiv retning. Få inspiration og viden til at udvikle samarbejdet i samarbejdsudvalg, bestyrelser og europæiske samarbejdsudvalg.
Arbejdsmiljø
Et sikkert og sundt arbejdsmiljø - både fysisk og psykisk - er afgørende for at have det godt som menneske og medarbejder. CO-industri arbejder for et godt arbejdsmiljø gennem BFA Industri.
Tillidsvalgte
Bliv klogere på valg af tillidsvalgte, deres opgaver, uddannelse og muligheder. Det gælder tillidsrepræsentanter, arbejdsmiljørepræsentanter, medarbejdervalgte i bestyrelser og ESU-repræsentanter.
ARTIKLER & NYHEDER
Ny ordning: Kollegaer giver mental førstehjælp på B&O
”Når du står i lort til halsen, er det dumt at hænge med hovedet.”
Sådan lyder den moderne version af et gammelt, irsk citat.
Desværre er der mange, der hænger med hovedet på grund af stress og mistrivsel på arbejdspladsen. Det kan skyldes den sure chef, et for stort arbejdspres, manglende fleksibilitet, noget fjerde, femte eller sjette.
Netop stress blev Bang & Olufsen også opmærksomme på i foråret 2022, da de modtog resultaterne fra deres arbejdspladsvurdering, fortæller Anne-Mette Novrup, som er leder i virksomhedens HR-afdeling:
”Et af de spørgsmål, vi stillede i APV’en, var: ’I hvor høj grad er vi gode til at forebygge stress på vores arbejdsplads?’. Scoren på det spørgsmål var ikke prangende – lad os bare sige det sådan. Det var et vink med en vognstang om, at der var noget, vi blev nødt til at gøre bedre i virksomheden.”
STARTSKUDDET GÅR FOR TRIVSELSLØBERNE
Resultaterne fra APV’en fik samarbejdsudvalget til at sætte gang i nye tiltag for at forbedre trivslen hos medarbejderne på Bang & Olufsen.
Et af initiativerne udsprang efter inspiration fra hjerteløberordningen, hvor almindelige danskere har meldt sig til at yde førstehjælp, hvis de er tæt på et sted, hvor en person falder om. Men i stedet for at have fokus på fysisk førstehjælp, skulle Bang & Olufsens nye initiativ fokusere på mental førstehjælp, fortæller Anne-Mette:
”Grundtanken var, at trivselsløberne skulle være brobyggere til den hjælp, som deres kollega havde brug for. Om det var at være de åbne ører og klemmet på skulderen, eller om de skulle være med til at bygge bro til virksomhedens HR-afdeling eller give en hjælpende hånd i forhold til at få et indblik i sundhedsforsikringens goder.”
OPBAKNING, UDDANNELSE OG SÆT I GANG
Da trivselsløberordningen skulle sættes i værk, handlede det for samarbejdsudvalget om at få nogle medarbejdere til at melde sig som frontløbere for projektet.
Der blev derfor lavet et opslag på Bang & Olufsens intranet med en præsentation af ordningen, hensigten bag og en opfordring til, at interesserede kunne melde sig på banen. Og hurtigt skete der noget, husker Anne-Mette tilbage:
”Meget kort efter havde 16 medarbejdere meldt sig som trivselsløbere. De havde meldt sig af forskellige årsager og besad forskellige arbejdsmæssige baggrunde, men de havde alle en tydelig fælles nysgerrighed på mental trivsel, og de var særligt optagede af, hvad der skal til, for at mennesker trives på deres arbejdsplads.”
For at blive klædt bedst muligt på til at kunne øge trivslen blandt deres kollegaer, fik trivselsløberne en form for uddannelse, der bestod af flere forskellige komponenter. Og så var de for alvor klar til at komme i gang med arbejdet.
Da trivselsløberordningen så sin begyndelse, var initiativet en idé, som hverken var færdigtænkt eller mejslet i sten. Derfor var der heller ikke en skræddersyet uddannelse, som skulle klæde trivselsløberne på.
I stedet præsenterede HR-afdelingen forskellige relevante værktøjer, oplæg og træning, som skulle gøre trivselsløberne i stand til at varetage deres nye rolle.
Trivselsløberne fik blandt andet nogle værktøjer gennem et sundhedsseminar med sundhedssikringen, ligesom de fik inspiration til at tage svære samtaler og træning i at opdage særlige signaler, de skulle være opmærksomme på hos kollegaer i mistrivsel.
Derudover blev de gjort til superbrugere af Bang & Olufsens egen trivselsportal, B&O-minds, som består af et forebyggelseselement og et behandlingselement. Forebyggelseselementet fokuserer på, hvordan risikoen for dårlig trivsel, stress og mental ubalance kan sænkes, mens behandlingselementet er fyldt med værktøjer, som er til gavn, hvis først skaden er sket.
ORDNINGEN GIK I GANG
Efter at ordningen begyndte, fandt trivselsløberne hurtigt ud af, at der typisk er tre måder, hvorpå de fik nys om en kollega, som ikke trives, fortæller Anette Sejbjerg, som er tillidsrepræsentant for medlemmer af Teknisk landsforbund og HK samt trivselsløber på Bang & Olufsen:
”Den første er, hvis en kollega selv henvender sig. Den anden er, hvis en kollega giver et praj om en anden kollega, der virker trist, eller som har et konkret problem. Den tredje måde er, at vi som trivselsløbere selv opfanger, at en kollega er inde i en dårlig periode. Men som trivselsløber er det selvfølgelig ikke muligt at spotte alting.”
1. Sæt trygge rammer
”Når jeg tager fat i en kollega, som muligvis mistrives, så plejer jeg at høre, om vi skal tage en kop kaffe sammen. Hvis de har lyst til det, så finder vi et sted, hvor vi kan sidde uforstyrret og uden at andre kan lytte med.”
2. Bryd isen
”Hvis det for eksempel er en kollega, som har henvendt sig om en given person, så bryder jeg isen ved at sige: ’Din kollega siger, at du hænger lidt med næbet i øjeblikket, og at han er bekymret for dig. Er der noget om det eller hvordan?’ Herefter er det op til vedkommende, om de har lyst til at åbne op eller ej, men langt de fleste åbner sig og er faktisk glade for at blive set, og at der er nogen, der spørger.”
3. Vær ikke berøringsangst
”Det er vigtigt ikke at være berøringsangst i samtalen med en kollega. For hvis den, der mistrives, har kollegaer, som er kommet til mig som trivselsløber, så er det fordi, der er noget om det. Så handler det altså ikke om, at han eller hun synes, det er træls, at mælken i kantinen er sur. Så er det i stedet fordi, der er noget helt konkret i det.”
Ligesom der er mange måder at spotte en medarbejder i mistrivsel, er der ifølge Anne-Mette også mange forskellige grunde til, at medarbejderne i virksomheden somme tider ikke trives i hverdagen. Det kan være noget på hjemmefronten, men i mindst lige så høj grad kan det skyldes noget på arbejdspladsen.
”Emnerne spænder bredt, og de kan variere i både længde og størrelse. Det kan være en kollega, som står i en brydningstid med nye ledere og nye opgaver, og hvor det kan være svært at finde sin egen plads og rolle. Men det kan også være en, som er langtidssyg eller har tegn på stress. For nogle hjælper det at få plads til at snakke med en trivselsløber og kunne fortælle om situationen til en, der lytter. For andre er samtalen en indgang til HR, og hvor løsningen kan være at få taget noget ansvar væk, gå ned i tid eller noget tredje.”
Fordi udfordringerne omkring mental trivsel spænder så bredt, mødes trivselsløberne med jævne mellemrum for at evaluere og sparre med hinanden, fortæller Annette:
”Som trivselsløber kan man godt have brug for at spørge de andre: ”Hey, hvad gør jeg her?” eller ”Har I andre oplevet noget lignende?”. For selvom vi er blevet trænet til vores nye rolle, så er det vigtigt med sparring, for medarbejderne skal være trygge nok til at turde komme til os, og vi skal være gode til at kunne håndtere deres problemer eller vise dem en vej videre i systemet.”
SIGNALET I ORDNINGEN ER EN DEL AF SUCCESEN
Anne-Mette er ikke i tvivl om, at medarbejderne på Bang & Olufsen indtil videre er glade for trivselsløberordningen, og ifølge hende skyldes det blandt andet, at man ikke skal gå direkte til HR:
”Med ordningen sænkes barrieren for at spørge om hjælp, fordi det kan være nemmere at bede en kollega om hjælp end at gå til People and culture (HR, red.). Det er også nemmere at respondere, hvis en trivselsløber hiver fat i en for at høre, om man er okay – det er jo samtidig en kollega. Så selv om det kan være rigtig, rigtig svært at erkende, at man er presset, er travl eller i ubalance, så er det noget, vi er blevet bedre til at tale om.”
Selv om Anne-Mette ikke regner med, at det er alle medarbejdere på virksomheden, som har brugt eller kommer til at gøre brug af trivselsløberordningen, så er hun af den opfattelse, at medarbejderne generelt er glade for at være på en arbejdsplads, der sender et stærkt signal om, at virksomheden går op i medarbejdernes trivsel.
Og den antagelse er Anette enig i:
”Mine kollegaer synes også, det er fedt, at den gode trivsel er noget, som virksomheden har fokus på, og noget, som ikke bare bliver tiet ihjel, men i stedet er noget, der bliver gjort noget ved. Ordningen kommer ikke, fordi Bang & Olufsen bare vil gøre noget, der lyder nyt, moderne og spændende. Nej, det er jo fordi, at vi vil den gode trivsel, og vi vil, at folk skal have det godt.”
Selvom trivselsløberordningen kun er på prøve, så håber Anne-Mette på, at den vil fortsætte:
”Lige nu er vi ved at se ind i næste fase og kigge på brugen af ressourcer. Der kiggede samarbejdsudvalget på os og sagde: ’Det skal vi!’ For trivselsløberordningen er en succes hos os – vi kan mærke, at det virker.”
VIL DU VIDE MERE?